Adas Kalibratie en Uitlijnen

Uitlijnen

Het afstellen van het onderstel.

Wij lijnen bijna alle auto's uit, van oldtimer tot nieuw uit de fabriek. Van Diesel tot volledig elektrisch.
Bij het uitlijnen stellen we het onderstel af. Daarmee zorgen we dat de band, volgends de specificaties van de autofabrikant, het wegdek onder de juiste hoek raakt. Deze afstelwaarden zijn voor elk merk en type verschillend. Elke personenwagen heeft in het onderstel een of meerdere afstelmogelijkheden. Als de uitlijning van de auto niet goed is kunnen we, doormiddel van deze afstelpunten, het onderstel weer binnen de marges van de autofabrikant "recht" zetten.

Wanneer moet ik de auto laten uitlijnen?

  • Als er iets aan het onderstel is vervangen is.
  • Als er schade is aan de auto rond het wiel of waardoor het onderstel verschoven kan zijn. denk hierbij aan het rijden door een kuil in de weg. het over het hoofd zien van een stoeprand. een aanrijding in de buurt van het voor/achter wiel. 
  • Het scheef staan van het stuur of het overmatig trekken van de auto.

Als de band niet meer onder de juiste hoek het wegdek raakt kan dit lijden tot overmatige slijtage van de band en het onderstel. Hierdoor bent U eerder toe aan het vervangen van de banden. Ook kan het lijden tot een slecht/onveilig weggedrag en verhoogd brandstof verbruik, wat gelijkstaat aan een kleiner rijbereik voor de hybride/elektrische auto’s. 

Adas Kalibratie

Het afstellen van rijhulp systemen

Wat is ADAS

ADAS staat voor Advanced Driver Assistance System.
De meeste mensen denken hierbij aan Adaptive Cruise Control(ACC) of Lane Departure Warning(LDW) dit zijn de systemen die het meeste opvallen. Maar ook de dodehoeksensor, pre-crash systeem, voetgangers herkenning, verkeersborden herkenning, parkeer sensoren, en het noodrem systeem valt onder ADAS. zo zijn er vast meer en komen er ook meer ADAS Systemen bij.

Wanneer moet ik de sensoren of camera van mijn ADAS systeem kalibreren?

De meeste mensen hoeven het ADAS systeem bijna nooit te kalibreren.
Het is nodig op het moment dat er iets aan de rijhoogte / rijlijn van de auto is veranderd. Ook als er schade aan de auto is geweest die betrekking heeft tot de sensor van het ADAS systeem. Bijvoorbeeld: de ACC sensor zit in de voorbumper. Door een schade is de voorbumper van de auto afgehaald en terug gemonteerd. nu moet het ADAS systeem opnieuw gekalibreerd worden.
Dit heeft er mee te maken dat een ADAS radar of camera heel precies werkt. zo precies dat een aantal millimeter verschil van de radar / camera al voor problemen kan zorgen.

Ons kalibratie systeem.

Wij werken met het Italiaanse systeem Texa.
Dit is een universeel OBD Diagnose Systeem waarmee we de auto kunnen uitlezen. De foutcodes kunnen zien en de ADAS Systemen kunnen Kalibreren. Hiervoor zijn wij bij de VACO(Bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche) ADAS gecertificeerd.
Deze certificering is belangrijk om op de juiste manier de kalibratie voor de auto uit te voeren. Hierdoor kunt U weer volledig het ADASD systeem vertrouwen.

Problemen met de Kalibratie.

Van Zijl's Bandenservice lost ook Problemen op in de ADAS kalibratie. Mocht een ander bedrijf de auto niet kunnen kalibreren en niet weten waardoor het komt dan bent U bij ons op het juiste adres.
Bij ons lukt de Kalibratie vaak als iemand anders er niet uit komt. En als ook bij ons de kalibratie niet lukt hebben we meestal wel de oorzaak van de mislukte kalibratie gevonden. Hierdoor komen we met de klant vaak wel tot een oplossing die er voor zorgt dat alles weer juist werkt.